می‌توان به جرأت گفت که در دنیای امروز اولین جایی که بسیاری از مردم به دنبال اطلاعات، خدمات و محصولات می‌گردند، شبکه اینترنت است. ابزارهای متنوعی برای معرفی شرکت ها، ارائه خدمات، محصولات و ... بر روی این بستر آنلاین شکل گرفته اند که همواره در حال توسعه و پیشرفت می‌باشند و از جمله آنها می‌توان به پیام رسانها و شبکه های اجتماعی اشاره کرد. اما یکی از مهمترین و سودمند ترین این ابزارها، وب سایت ها هستند.

قریب به 30 سال از تولد اولین وب سایت در دنیای وب می‌گذرد و تا این لحظه بیش از یک میلیارد دامنه در این فضا ثبت شده است و روز به روز بر تعداد آنها افزوده می‌گردد. با این توضیحات احتمالا این سوال در ذهن شما خطور کرده است:
آیا من هم برای معرفی خود و توسعه کسب و کارم به وب سایت نیاز دارم؟ اصلا آیا داشتن یک سایت به درد من می‌خورد؟

در این مقاله سعی می‌کنیم تا به این پرسش، مفصّلاً پاسخ دهیم.

با گسترش اینترنت، روز به روز بر تعداد افرادی که از این شبکه به عنوان مرجعی برای انتخاب و کسب آگاهی استفاده می کنند افزوده می‌شود. کشور ما نیز از این قائده مستثنی نمی‌باشد و با رشد سرعت اینترنت در طول دهه اخیر، ضریب نفوذ اینترنت در بین مردم، به طور قابل ملاحظه ای بالا رفته است. با توجه به این نکته مهم که در حال حاضر تعداد کاربران اینترنت در دنیا، بیش از 1 میلیارد نفر تخمین زده می‌شود، آیا شما دوست دارید که از چنین پتانسیل عظیمی از مشتریان، چشم پوشی کنید؟ مسلما پاسخ شما منفی است چرا که عدم حضور شما در صورت حضور سایر رقبا در این عرصه یعنی از دست دادن بازار.

در ادامه شما را با مزایای داشتن سایت آشنا خواهیم کرد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله را با دقت و تا انتها مطالعه بفرمایید.

استفاده عموم مردم از اینترنت

امروزه در اطرافیان خود، افراد زیادی را می‌بینیم که در نگاه اول فکر می‌کنیم که آنها هیچ سنخیتی با استفاده از اینترنت ندارند. اما شبکه های اجتماعی همه چیز را تغییر داده اند. چه بسیار مادربزرگ ها و پدربزرگ ها و پدر و مادرهایی که در راستای استفاده از پیامرسانها و شبکه های اجتماعی مثل واتس آپ، تلگرام، اینستاگرام و ... آرام آرام با مشاهده سایت ها و استفاده از شبکه های آموزشی مثل یوتیوب، آپارات و ... آشنا شده و اکنون از کاربران و علاقه مندان سرسخت این شبکه ها هستند. همچنین با گسترش وسایل ارتباط جمعی همراه مثل مبایل و تبلت، تعداد کاربرانی که از اینترنت استفاده می‌کنند به شکل چشم گیری گسترش پیده کرده است. چرا که دیگر نیازی نیست برای حضور در اینترنت، کامپیوتر داشته باشید و براحتی و حتی سرعت بیشتر با یک مبایل هوشمند قادر به استفاده از این شبکه خواهید بود.

وب سایت فقط یک بروشور تبلیغاتی نیست

امروزه با گسترش تکنولوژی مرورگرها و همچنین افزایش روزافزون سرعت اینترنت، ویدیو و صوت هم به دنیای وب سایت وارد شده اند. حتماً سایت های اینترنتی زیادی دیده اید که در صفحات خود پادکست های صوتی منتشر می کنند یا برای معرفی خدمات و محصولاتشان از ویدیو استفاده می‌کنند. حتی این توسعه ها به قدر خیره کننده بوده است که براحتی می‌توانید در وبسایت خود میزبان پخش زنده از رویدادهای مختلف (مثل معرفی مصحول، قرعه کشی برندگان و ...) باشید. بنابراین با توجه امکانات فراوانی که با راه اندازی یک وب سایت بدست می آورید، منطقی نیست که از کنار آن براحتی و بدون آگاهی عبور کنید.

فعالیت بدون وقفه

از آنجاییکه وبسایت ها همواره در 7 روز هفته به صورت 24 ساعته در دسترس مشتریان می‌باشند. می‌توان اینطور در نظر گرفت که فروشگاه یا شرکت شما به صورت تمام وقت باز و مشغول به فروش و خدمت رسانی است. شما می‌توانید درخواب باشید و فروش محصولات شما از طریق وبسایتتان در جریان باشد. بازدید کنندگان در هر ساعتی از شبانه روز می‌توانند سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت با شما مطرح ‌کنند و شما در اولین فرصت به آنها پاسخ دهید.

افزایش پرستیژ و اعتبار

تحقیقات نشان داده است که کاربران شبکه های اجتماعی بخصوص اینستاگرام به فروشنده هایی که در کنار فعالیت دراین شبکه ها، از وبسایت نیز استفاده می‌کنند، اعتماد بیشتری دارند. چرا که شما در وب سایت قادر خواهید بود تا با کسب مجوزهایی مثل نماد الکترونیک و ساماندهی، اعتماد سازی کرده و اعتبار سایت خود را افزایش دهید.

راحتی کاربر و مشتری

شکی نیست که هر چقدر کاربران و بازدید کنندگان سایت شما احساس راحتی بیشتری داشته باشد، احتمال اینکه از یک بازدید کننده صرف به یک مشتری تبدیل شوند، بیشتر می‌شود. در وبسایت برخلاف شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام شما قادر به دسته بندی محصولات و خدمات خود هستید. همچنین سازنده سایت شما بر اساس نوع سایت و نظر شما می‌تواند طراحی منحصر به فردی برای صفحات سیت شما داشته باشد که در صفحات اینستاگرام یا کانال های تلگرام این امکان وجود ندارد.

کمرنگ شدن مرزهای جغرافیایی

با داشتن یک وب سایت، کسب و کار شما از حالت منطقه ای به فرامنطقه ای تبدیل می‌شود. اگر در یک فروشگاه فیزیکی فقط مردم شهر شما مشتری خدمات و محصولاتتان هستند، با راه اندازی سایت، از کل کشور و حتی خارج از کشور (با راه اندازی سایت های چندزبانه) می‌توانید مشتری جذب کنید و این موضوع مهم در گسترش کسب و کارتان اهمیت فراوانی دارد.

هزینه ناچیز برای دیده شدن

تصور کنید که در جایی از شهر مغازه ای دارید و می‌خواهید کسب و کار را گسترش دهید، چنانچه مکان شما از نظر وسعت و معیارهای دیگر، پاسخگوی نیاز شما نباشد، چاره ای جز تغییر محل ندارید. علاوه بر اینکه این جابجایی خرج شما را افزایش می‌دهد، نباید فراموش کرد که برای جا افتادن و شناخته شدن در جای جدید چقدر باید تلاش و هزینه کرد. اما در تجارت الکترونیک و دنیای مجازی شما با داشتن یک دامنه، یک سرویس میزبانی و یک سایت فروشگاهی خواهید داشت که در هر لحظه امکان توسعه و گسترش آن با هزینه ای اقتصادی وجود دارد و هیچ یک از محدودیت های موجود در دنیای واقعی در آن دیده نمی‌شود.

رقابت با رقبای بزرگ

درست است که در ابتدای کار شما نمی‌توانید به آسانی با رقبایی که از قبل در حوزه کاری شما بر روی اینترنت فعال هستند مبارزه کنید، اما به مرور با داشتن یک سایت حرفه ای و رعایت اصول فنی و محتوایی که به شما آموزش داده می‌شود، قادر خواهید بود که سایت خود رو همچون یک درخت، قوی و تنومند کرده تا در آینده از میوه های این درخت که فروش هر چه بیشتر محصولات و خدمات و یا معرفی هر چه برند شما می‌باشد، بهره مند شوید.

آشنایی با همکاران جدید

داشتن یک سایت صرفا برای جذب مشتری و فروش محصول نیست. شما حتی می‌توانید از طریق وبسایت همکاران جدیدی برای خود پیدا کنید و روابط کاری جدیدی با انها تعریف کنید که در نهایت منجر به افزایش حاشیه سود کسب و کار شما می‌گردد.

بازار هدف خود را آنالیز کنید

با راه اندازی یک وبسایت و استفاده از تکنیکهای بهینه سازی برای موتورهای جستجو و بکارگیری کارشناس حرفه ای در امر سئو، شما قادر به آنالیز کاربرانی که به وبسایت شما مراجعه می‌کنند خواهید بود و این موضوع بسیار مهم به شما کمک می‌کند تا هدفمند عمل کنید.